Fotó: medicine.yale.edu
A Yale egyetemen oktató agykutató, Gordon M. Shepherd szerint a mértékletes borfogyasztás nemcsak az érzékszerveinket képes kényeztetni, de akár okosabbá is teheti a borfogyasztót az agyi működésünk serkentésével. Shepherd a Neuroenology című könyvében feltárja a bor aromáinak összetett értelmezési képességét, arra a kérdésre keresi a választ: hogyan alakul ki a bor íze az agyban?
A professzor véleménye szerint az agy játssza a legfontosabb szerepet a bor ízének felismerésében. A borkóstolás hasonlít ahhoz a folyamathoz, ahogyan a szemünk a színeket érzékeli. Egyfajta analógiát feltételez a színek érzékelése és a bor ízlelésének folyamata között, hiszen mint magyarázza, az általunk látott tárgyaknak nincs színe, a színeket a tárgyakat érő fényhatással vagyunk képesek érzékelni. A tárgyakról visszaverődő fény aktiválja az agyban lévő értelmezési folyamatokat, amelyek segítségével a tárgyakról visszaverődő fény hullámhosszának megfelelően színesnek értelmezzük az adott tárgyakat az elménkben. Hasonlóképpen a borban lévő molekuláknak sincs ízük, de amikor a kóstolás során ezek az agyunkat stimulálják, az agy ízt alkot belőlük - éppúgy, mint ahogyan színt hoz létre a látás során. Következésképpen, a bor aromái nem a borban vannak, az ízeket a bort kóstoló személy agya hozza létre.
Shepherd szerint a borkóstolás - a borospalack érzékelésétől, a bor illatának felismerésén át a bor ízleléséig- bonyolult agyi tevékenységek összessége, ami az agyban több szürkeállományt képes aktiválni, mint a zenehallgatás vagy akár a matematikai egyenletek megoldása, tehát a borfogyasztás agyi kapacitásunkra serkentően hathat. A borban lévő molekulák több ezer íz- és szag-receptort stimulálnak a szájban, íz-jeleket küldve az agynak, amely számos kognitív számításokat indítanak be, beleértve a mintafelismerést, a memóriát, az értékítéletet, az érzelmeket és persze az örömöt.
Ezt olvastad már?